Dzisiaj jest: 16.12.2017, imieniny: Albiny, Sebastiana, Zdzisławy
Podziel się z przyjaciółmi
Dodaj ogloszenie24
BUS Szydłowiec
PKP Szydłowiec
Apteki
Praca Szydłowiec
Praca Region Radomski
Praca Szydłowiec24
Praca Radom
Dodaj ogłoszenie
Dodaj artykuł
Dodaj firmę
Dodaj motoryzacja
Dodaj wydarzenie

Co to jest 112?

Dodano: 3 lata temu Czytane: 3303 Autor:
Redakcja poleca!

11 lutego to dzień numeru alarmowego 112. W związku z tym przypominamy o istnieniu tego bezpłatnego numeru, na który można dzwonić w nagłych przypadkach.

Co to jest 112?
W Polsce wszystkie zgłoszenia kierowane na „112” są przyjmowane przez operatorów Centrów Powiadamiania Ratunkowego. 


Co to jest "112"?


Numer alarmowy „112” jest jednolitym ogólnoeuropejskim numerem alarmowym zarówno dla telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych.

Ogólnoeuropejski numer alarmowy „112” został powołany do życia uchwałą Rady Europy z dnia 29 lipca 1991 roku, a obowiązek ten usankcjonowano postanowieniami Dyrektywy 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników (dyrektywa o usłudze powszechnej).

Kierowanie połączeń na numer alarmowy „112” jest bezpłatne. 
Ponadto numer „112” można wybrać w telefonie nie posiadającym karty SIM.

Kiedy dzwonić na "112"?
Numer ten służy wyłącznie do powiadamiania w nagłych sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia, np.:
  • pożary,
  • wypadki drogowe,
  • kradzieże,
  • włamania,
  • w przypadku użycia przemocy,
  • nagłe omdlenia i utrata świadomości,
  • poważne uszkodzenie ciała i silne krwawienie,
  • przypadki porażenia prądem,
  • rozpoznania osoby poszukiwanej przez Policję,
  • inna nagła sytuacja zagrażająca zdrowiu, życiu lub bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu.

Ponad 3 miliony – tyle zgłoszeń w 2014 r. odebrali operatorzy numeru alarmowego 112 w województwie mazowieckim. Aż 45 proc. z nich stanowiły połączenia zbędne i pomyłkowe. Odsiew fałszywych połączeń to jedna z głównych zalet uruchomienia centrów powiadamiania ratunkowego. CPR-y obsłużyły każdą dzwoniącą osobę, średni czas oczekiwania na połączenie wynosił 11 sekund.
 
Od listopada 2013 r. w województwie mazowieckim – jako jedynym w Polsce - działają dwa centra powiadamiania ratunkowego. Obsługują w sumie 15 proc. zgłoszeń w skali kraju. CPR w Radomiu zatrudnia 71 operatorów (13-14 na zmianie), którzy odbierają połączenia
z województwa mazowieckiego z wyłączeniem Warszawy.

W ciągu doby przyjmuje 3,5 – 5,5 tys. zgłoszeń a zarządzany jest przez Wojewódzką Komendę Państwowej Straży Pożarnej. Połączenia ze stolicy obsługuje CPR zarządzany przez Biuro Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego m.st. Warszawy (BBiZK). Pracuje w nim 40 operatorów (8 na zmianie), którzy przyjmują ponad 3 tys. zgłoszeń na dobę.
Źródło: st. kpt. Bartłomiej Wilczyński Oficer Prasowy Komendanta Powiatowego PSP w Szydłowcu
Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Ukryj formularz
Captcha
Przepisz tekst widoczny na obrazku.
Podziel się z przyjaciółmi